Selasa, 4 Mac 2014

Korea+Jeju+Nami Island


Melancong ke Korea sambil mempelajari cara hidup kebudayaan, makanan dan keunikan adat keluarga di raja Korea . Apabila sampai saja di airport Incheon kami terus menunggu flight ke Jeju Island dikenali sebagai paradise for honeymooners. Terjadinya pulau dari pembentukan lava gunung berapi, sebab tu kita boleh nampak tanah2 dengan batu2 hitam macam kena bakar. Apa pun pulau ni, memang cantiklah.Terdapat batu yang dikenali sebagai Youngduam Dragon Head Rock yang menyerupai kepala naga. Perjalanan lawatan diteruskan ke Seopjikopi bahagian timur Jeju Island dan Seongsan Iichulabaong Peak. Dari tempat ni, kita dapat melihat keindahan matahari terbenam.Cuaca sekarang antara 5 ke 15C agak sejuk juga.Pemandangan berkabus ,bunga Sakura berbunga dengan banyaknya ada yang berwarna putih ada pula bewarna pink. Cantik sungguh!!


Meneruskan perjalanan ke Seongeup Folk Village Teseum, Mistery Road Ghost Road(Doggabi Road). Esoknya terbang balik ke Seoul dan mengambil flight ke Nami Island pula. Melawat kebun buahan iaitu Orchard Experience Farm. Berbagai buah ditanam seperti Apple,  Strawberry, Oranges dan lain2. Melawat ke tempat pembuatan kimci dapat mengetahui tentang sejarah nutrisi, demonstrasi dan acara merasa kimci yang telah dibuat sendiri menjadi pengalaman manis yang tak dapat dilupakan oleh sesiapa saja yang dah berkunjung di sini, Anda berpeluang juga memakai pakaian tradisional Korea Han-Bok dan bergambar sepuasnya. Selepas makan tengahari, melawat pulau Nami.Disinilah dikatakan pengembaraan filem "Winter Sonata"drama popular Korea suatu masa dulu.

Meneruskan perjalanan ke Mount Sorak National Park. Pemandangan dari atas cable car memang cantik. Nampak hutan yang menghijau dan menenangkan. Lawatan  ke Teddy Bear Museum. Terdapat berbagai Teddy Bear berbagai saiz. Tempat ni, sesuai dengan peminat patung Bear je!

Ke Yongin Everland Park - Theme Park yang besar lagi luas termasuk Zoo serta Taman Botanikal. Terasa bagai berada di Paris apabila kita dapati banggunan banyak menyerupai senibina Enggeris dan Eropah. Di Botanikal Garden, bunga2 ditanam dengan tersusun cantik, Sebenarnya tempat ni, sesuai untuk kanak2.
Sebelum pulang cuci mata dekat pasar Dongdaemun yang menjual berbagai jenis pakaian dan souviner.

 


Di Korea terkenal juga dengan ginseng yang bermutu tinggi dan dijual dengan harga yang mahal. Produk kesihatan ni, menjadi amalan individu dan ternyata memberi kesan yang baik . Kita dapat lihat ramai warga tua di sini masih kuat dan berjalan laju biarpun sudah lanjut usia Mungkin mereka2 ni, mengamalkan pemakanan ginseng dan kimci sejak dari muda lagi.

Seterusnya ke Cosmetic Shop, Amethyst Factory dan Myeongdong Fashion Street. Petangnya ke Ice Galery. Di sini kita diberi peluang mengukir ice sesuka hati kita. Banyak kejadian yang lucu berlaku di sini. Namsangol Hanok Village adalah sebuah perkampungan tradisional yang telah dijadikan tempat kunjungan pelancong yang ingin merasai sendiri suasana di perkampungan ini. Berbagai aktiviti yang berbeza bagi setiap rumah yang berbeza juga bentuknya. Selesai lawatan,singgah pula ke Namdaemun Market iaitu pasar tradisional menjual berbagai jenis barangan basah dan kering termasuk pakaian, Suasana bagaikan berada di pasar malam Malaysia, cuma bezanya lebih luas sampai tak larat nak jalan. Malamnya ke Hanggang River Ferry Cruise iaitu sungai terbesar di Kota Seoul. Hari berangkat pulang telah tiba, Malamnya menaiki pesawat ke Kuala Lumpur dan tiba di KLIA dengan penuh kenangan manis




Catatan:Seoul merupakan bandar Korea Selatan menjadi pusat utama ekonomi, politik dan budaya.
               Everland Park merupakan taman tema yang dilawati hampir jutaan pelancong terkenal didunia dibina pada tahun 2007 termasuk zoo dan taman air yang dikenali sebagai Caribbean Bay.Everland dikendalikan oleh syarikat Samsung iaitu syarikat terbesar di Korea.

                Pulau Nabi ,pulau kecil terletak di Chunchion Korea Selatan.Namanya mengambil sempena nama ketua nami yang meniggal dunia pada usia 28 thn selepas dituduh pengkianat semasa pemerintahan Raja Sejo raja ketujuh Dinasti Joseon.Pulau ini menjadi tumpuan pelancong dan pernah menjadi lokasi pengambaran filem Winter Sonata.

                   Kyongbok Palace dibina pada 1395 oleh Raja taejjo pengasas dinasti Chosun. Kyongbok bermakna "Istana Hari Kebahgiaan." Terdapat 200 banggunan masih utuh biarpun pernah dijajah oleh Jepun pada zaman perang.. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan