Isnin, 31 Mac 2014

Segala puji dan syukur hanya layak untukMu Allah..........




Sesungguhnya segala puji hanya bagi Allah yang memelihara hambanya sehingga dia menjadi baik. Hanya kepada Allah segala puji patut ditujukan, bukan kepada mana-mana manusia. Jika Allah SWT telah menutup kelemahan2 dan dosa-dosa seorang hambaNya sehinggalah manusia menghormati dan memuliakannya, maka beerti keadaan ini suatu ni'mat dan rahmat dari Allah SWT. Selanjutnya hamba tersebut wajib berterima kasih dan bersyukur kepada Allah SWT bukan kepada manusia. yang menghormatinya.

Makhluk Allah adalah tidak terlepas dari kekurangan ,keaiban dan cacat cela di sana sini.Tetapi pada masa yang sama banyak juga hal yang ada pada diri seseorang yang disukai oleh manusia lain dan bahkan dihormati dan dimuliakan.Sebenar segala keburukan dan keaiban telah Allah tutupi supaya manusia itu mencintai dan menyukai manusia yang lain, menghormati serta memuliakan di antara satu sama lain.

Hanya Allah sahajalah yang patut dipuji bukan makhluknya.Dan kalaupun kita memuji makhluknya, adalah hanya sekadar berterima kasih kerana mereka telahpun  mendapat rahmat ni'mat Allah SWT kepada kita.
Dengan demikian, pada hakikatnya Allahlah yang telah memelihara kita dari segala keburukan dan keaiban.Sehingga ditutupnya sifat2 buruk yang ada pada diri kita dengan sifat2nya yang indah. Seterusnya dengan sebab itulah manusia menganggap kita sebagai seorang yang baik, bahkan menghormati dan memuliakan.

Apa yang paling penting ialah hendaknya kita sentiasa yakin dalam melihat keadaan tersebut sebagai ni'mat Allah SWT ke atas kita, dan bukan disebabkan diri kita.
Firman Allah dalam Al-Quran bermaksud:

                                             "Kalaulah tidak kerana kurnia dan ni'mat Allah padamu, tentulah kamu mengikuti syaitan, kecuali sebahagian kecil saja di antaramu. Surah an-Nisa' 83.

Firman Allah dalam ayat yang lain: "sekiranya tidaklah kerana kurnia Allah dan rahmatnya kepada kamu sekalian, nescaya tidak seorangpun dari kamu bersih dari perbuatan2 keji dan mungkar itu selama2nya. Tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendakinya, dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."Surah An-Nur:21.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan