Jumaat, 30 Mei 2014

Apa itu taqwa.



Pengertian taqwa
_____________
Ada yang mengatakan; barang siapa yang bertaqwa kepada Allah dalam menunaikan ketaatan kepadaNya, akan dijadikan Allah baginya jalan keluar daripada segala macam dosa dan maksiat, kesalahan dan keterlanjuran danakan dimudahkan baginya keselamatan daripada azab dan siksanya dengan cara yang tidak disangka-sangkanya.

Pengertian lain pula;barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah ketika menundukkan diri dan bertaubat kepadanya dengan rasa kesal dan ratapan hati, akan dijadikan Allah baginya jalan keluar daripada kesulitan (perkiraan) diakhirat dan akan dikurniakan baginya keselamatan di dunia dan akhirat dengan cara2 yang tidak diduga.

Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah dengan meninggalkan segala yang dilarang Allah dari hal yang haram dan syubhah akan dijadikan Allah baginya jalan keluar daripada segala macam keinginan serong dan syahwat danakan diberikan rezeki kemanisan ketaatan dengan cara yang tidak diduga2.

Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah ketika menyatakan yang benar,tanpa bimbang celaan sesiapa pun akan dijadikan Allah baginya jalan keluar daripada tipu daya manusia dan kejahatan dan akan diberinya kemenangan dari segala bahaya dengan tidak terduga.

Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah dengan meninggalkan penggantungan kepada selain daripada Allah akan dijadikan baginya jalan keluar dari memperhambakan diri kepada selain Allah, dan akan diberikannya rezeki kebenaran dan keikhlasan dengan cara yang tak terduga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan